Journal of Medical Resident Research
https://jmrr.cremesp.org.br/article/doi/10.5935/2763-602X.20210001
Journal of Medical Resident Research
Artigo Original

Avaliação da liga de trauma, reanimação e emergência na percepção dos estudantes  

Medical students' perception of a trauma, resuscitation and emergency medicine interest group  

Luiz Paulo Junqueira Rigolon, Luciana Thurler Tedeschi, Flávio de Oliveira Mendes, André Borges de Freitas Dupim, Luiza Vettorazzo Amaral, Mateus Mendes Oroski, Ronielly Pereira Bozzi, Annelise Passos Bispos Wanderley, Janaína Amaral Guimarães, José Carlos Vieira Trugilho

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Resumo

OBJETIVOS: Este estudo busca avaliar a satisfação dos participantes da Liga de Trauma, Reanimação e Emergência da Universidade Federal Fluminense (UFF); os principais fatores que os motivaram a participar da liga e a importância atribuída a esta em sua formação, e ao próprio curso de Medicina em si.

MÉTODOS: Foi aplicado questionário, do tipo inquérito, a uma amostra de estudantes de medicina, composta por 38 alunos, com predominância do sexo feminino (52,63%). A frequência média de participação de 78,2% (± 13,4). Na avaliação geral subjetiva foi atribuída nota de 0 a 100 em relação à satisfação com as ligas e com o curso.

RESULTADOS: O principal motivo para procurar a liga foi aprimorar o conhecimento sobre trauma e emergência enquanto interesse em pesquisa e extensão.

CONCLUSÃO: Os resultados reforçam, portanto, o papel essencial da liga como atividade extracurricular, abordando assuntos relevantes para a formação dos acadêmicos através de métodos didáticos específicos.

Palavras-chave

Educação médica; Estudantes de medicina; Ensino.

Abstract

OBJECTIVES: This study aims to identify participants satisfaction level in interest groups of medical students known as “Ligas Acadêmicas” (Portuguese term for "academic leagues"), in this case, the Trauma, Resuscitation and Emergency Medicine Interest Group at the Federal Fluminense University (UFF); the main factors that motivated students to participate in the group; and the importance attributed to this activity, and to the medical course itself.

METHODS: A survey was applied to a sample of 38 medical students, mainly female (52.63%). The average rate of participation was 78.2% (± 13.4). In a general subjective evaluation, a score from 0 to 100 was applied about satisfaction with the group and the course.

RESULTS: The main reason for participating in the group was to improve knowledge on trauma and emergency, while interested in research and extension.

CONCLUSION: The results therefore reinforce the essential role of the interest group as an extracurricular activity, addressing issues relevant to the education of academics through specific didactic methods.

Keywords

Medical education; Medical students; Teaching

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Submetido em:
02/09/2019

Aceito em:
27/05/2020

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